• עברית
  • English

אתגר ההורות בעידן הדיגיטלי

אתגר ההורות בעידן הדיגיטלי

חשיפת ילדים לתוכן לא מותאם גיל. בעולם הדיגיטלי של ימינו, ילדים נחשפים יותר ויותר לתכנים שאינם מותאמים לגילם. בין אם זה דרך הרשתות החברתיות או שיחות עם חברים, ילדים מתחילים לדבר ב"שפה" שאינה תואמת את גילם או את יכולתם להבין ולעבד חוויות לא מוכרות.

כדי להבין את ההשפעה של תופעה זו על נפש הילד, חשוב להכיר את התהליך ההתפתחותי הטבעי. ד"ר שנדור פרנצי, פסיכואנליטיקאי הונגרי, פיתח תיאוריה הנקראת "בלבול השפות". אף שפרנצי התמקד בעיקר במיניות, רעיונותיו רלוונטיים לכל תחום ידע שנפש הילד אינה מכירה.

פרנצי הגדיר את שפת הילדים כ"שפת רוך", בעוד מבוגרים מדברים ב"שפת תשוקה". ההבדל המהותי הוא שילדים חסרים את הידע והניסיון שיש למבוגרים. בתהליך התפתחות תקין, ילדים נחשפים בהדרגה לעולם, מגלים את גופם, מפתחים מודעות לצרכיהם ומטפחים את סקרנותם.

חשוב להדגיש: אין צורך להיבהל כשילדים נחשפים למידע חדש. זוהי דרכו של עולם. הקושי מתעורר כאשר אין תיווך מתאים של הידע החדש. כאשר הורים מסוגלים לתווך ולהסביר את המידע באופן המותאם לגיל הילד, התהליך יכול להיות חיובי ומעשיר.

הבעיה מתעוררת כאשר ילדים נחשפים לתכנים ללא תיווך הורי. במצב כזה, הילד עלול להתחיל לדבר ב"שפת תשוקה" מבלי להבין אותה באמת. זה יכול ליצור משבר אצל הילד: מצד אחד, הוא משתמש בשפה שאינה מותאמת לגילו, ומצד שני, הוא מנסה לחקות התנהגות מבוגרת ללא ההבנה הנדרשת.

לכן, תפקידנו כהורים הוא להיות שם עבור ילדינו. עלינו להכיר בצורך שלהם לברר ולחקור, ולהיות זמינים כדי לתווך עבורם מידע חדש באופן המותאם לגילם ולרמת ההבנה שלהם. בכך, נוכל לסייע להם לגדול ולהתפתח באופן בריא ומאוזן בעולם רווי המידע של ימינו.

זהו מעשה אחד מני רבים ששמעתי מבעל המעשה, המדגים כיצד תגובה בלתי מחושבת, אינסטינקטיבית ושלופה מהמותן, כמעט והחריבה את עולמו הרוחני של בחור מיוחד וחשוב. למזלו, הוא ניסה לקבל עצה נוספת ואחרונה מהגאון רבי שמואל הלוי וואזנר זצ"ל, אשר לא אמר "על טמא טהור ולא על טהור טמא" – ובכך האיר מחדש את עיניו ואת דרכו.

זה קרה מול החלון בישיבה שבה למד. איש לא הכין אותו לכך – הוא נחשף למראה זוגי לא מותאם עבורו, שהותיר צלקות בליבו, ולא היה לו עם מי לדבר.

עבר יום, עברו יומיים, שבוע רדף שבוע, חודש הפך לחודשיים – והוא הרגיש שמצבו הולך ומידרדר. לבסוף, החליט להתייעץ עם המשגיח – מה עליו לעשות?

התשובה שקיבל הייתה מבוהלת ומעט מבולבלת ומאוד לא מותאמת לרמת ההבנה של הנער: "מה שראית זה ממש אסור! תפסיק להביט בחלון! תתפלל, תתחזק, תלמד יותר והכל יסתדר!"

הוא ניסה בכל כוחו, אך ללא הועיל. לאורך כל שעות היום היה עסוק במחשבות על מה שראה. הסקרנות לא עזבה אותו, אך באותה מידה הבין שזה לא תקין. נפשו זעקה לעזרה, במיוחד כשליוותה אותו ההרגשה שהמענה שהמשגיח נתן לו אינו עובד ושהוא פגום. הוא באמת רצה לדבוק בדברי המשגיח, אבל זה היה חזק ממנו.

רגע לפני שהתייאש, הלך הבחור לגר"ש וואזנר זצ"ל כדי לתאר בפניו את מצבו ולקבל עצה נכונה. את הרב הוא פגש בבית הכנסת וניגש אליו מיד לאחר תפילת שחרית. הרב וואזנר התייחס אליו בכבוד רב והזמינו לביתו לארוחת הבוקר. במהלך הדרך, כל מי שעצר לברך את הרב בברכת "בוקר טוב" שמע ממנו כמה הבחור שלנו תלמיד חכם ובעל ערך. בזכות זאת, כל חוויית הפגם שחווה בחודשים האחרונים השתנתה לטובה; הוא הרגיש הערכה מצד גדול הדור.

לאחר שסעדו את ליבם, הרב התעניין במה מדובר והבחור סיפר לרב דברים כהווייתם. הוא ציין שראה לראשונה בחייו חיבור כלשהו בין איש לאישה, מה שגרם לו לבלבול רב, למבוכה ותסכול.

הרב הקשיב לו בתשומת לב והסביר שבכל דרגה בבריאה – חי, צומח, דומם וגם מדבר – הקב"ה טבע את יצר ההמשכיות שנוצר באמצעות חיבור: פלטת עץ שמחוברת לארבע רגליים הופכת לשולחן, זרע שנרקב באדמה הופך לאילן, גם לבעלי החיים יש צאצאים ולזוג שמתחתן נולדים ילדים – זה טבעי וכך נוהג העולם. הרב הדגיש לו שיהודי עושה את הכל בקדושה, בצורה נכונה ובריאה. מה שהוא ראה דומה להתנהגות בעלי חיים, והרב זצ"ל בירך אותו שבעזרת השם יום אחד גם הוא יזכה לקיים את החיבור בקדושה ובצניעות.

ברגע זה נעלמו כל התהיות, והייתה תשובה אחת לכל השאלות!

מכאן נבין, כהורים ואנשי חינוך, כמה כוח יש בידינו לבלבל ולהרוס או להבהיר ולבנות. זהו המסר מהנהגתו של הרב וואזנר זצ"ל עם אותו הנער: ראשית, נתייחס לילדינו בכבוד, במלוא מובן המילה. שנית, נפנים שאנו נמצאים בדור שחשוף למידע רב ואל לנו להיבהל מהשאלות ומהסקרנות. לבסוף, נשיב למבקשי עצתנו לפי הבנתם, תוך התאמה לרמת השיח שלהם, כפי שהדגיש פרנצי בתיאוריית "בלבול השפות". הרב וואזנר זצ"ל בחוכמות השתמש בתיאור של הנער עצמו – במילה "חיבור" – כי זו הייתה רמת הבנתו של הנער, והעניק לו תשובה מעשית וברורה התואמת את עולמו. בכך, נימנע מ"בלבול שפות" ונאפשר תקשורת מובנת ומועילה עם ילדינו ותלמידינו.

נכתב ע"י פנחס וייס

עו"ס מומחה בטיפולי זוגי ופרטני בטראומה מורכבת.

מנהל מרכז הטיפולי "מבטח".

לקבלת תכנים נוספים למייל הירשמו בקישור המצורף https://mivtach.org.il/arshama

הרשמה לייעוץ

להרשמה לייעוץ מלא את פרטיך ונחזור אליך בהקדם