מזה שנים הורים חלוקים בשאלה האם כדאי לתגמל ילדים בדרך של מתנות או כסף כאשר הם ממלאים אחר הוראות ההורים או משקיעים מאמץ ניכר במטלות שונות. יש הטוענים שזוהי דרך חכמה ויעילה לעודד התנהגות חיובית ומצוינות. לעומתם, יש החוששים שגמול כספי יפגע בערכים, יגרום לילדים לצפות לפרס על כל מעשה קטן ויעודד תרבות של צריכה יתר.
סיפור מפורסם על הרב שטיינמן זצ"ל ממחיש גישה מאוזנת ומבוססת יותר בנושא. כאשר בחן קבוצת ילדים, הרב נתן לכל ילד שענה תשובה נכונה, סוכריה על מקל כחיזוק חיובי. ילד אחד, שלא הצליח לענות נכון אף על השאלה הקלה ביותר, אמר הרב זצ"ל בחיוך אוהב: "כל הילדים האחרים נאלצו להתמודד עם שאלה אחת, לכן קיבלו סוכריה אחת. אתה נאלצת להתמודד עם שלוש שאלות, לכן אתה מקבל שלוש סוכריות!"
מסיפור זה ניתן להבין שהרב שטיינמן זצ"ל לא התייחס בראש ובראשונה לתוצאה הסופית – אם הילד ענה נכון או לא. הוא העניק את הגמול לפי המאמץ שהושקע והמוטיבציה שהופגנה מצד הילד. גישה כזו מעניקה לילדים תמריץ חיובי ומשמעותי להתאמץ ולפעול בשקידה. כאשר הם חווים הצלחה ומקבלים גמול על המאמץ, הסיכוי שירצו לחזור על אותה התנהגות גבוה בהרבה.
התמריץ החיובי יכול להתקבל גם ללא קשר ישיר לתוצאות. אנו חווים זאת בחיי היום-יום, כאשר אנו לומדים משהו חדש, משקיעים כסף במשהו או אוכלים משהו טעים, אנחנו נהנים מהחוויה החיובית וההצלחה הקטנה ורוצים לחזור על הפעולה שוב ושוב. אותו הדבר קורה גם אצל ילדים – כאשר הם מרגישים שההשקעה והמאמץ שלהם מוערכים, גדלה המוטיבציה שלהם להמשיך ולפעול באופן דומה.
הגמול יכול להיות במישרין, כמו תשלום כספי על עשיית שיעורי בית באופן מלא, או בעקיפין – כמו מילים מעודדות ומחזקות, קניית ממתק לאחר השגת ציון גבוה במבחן או יציאה משותפת לפעילות כיפית. החשוב הוא להעביר לילדים את המסר הברור שאנו כהורים מעריכים את המאמץ וההשקעה שהושקעו ולא רק את התוצאה הסופית.
לפני תקופה התיישבתי לשיחה עם חבר, ותוך כדי כך, בנו התקשר לספר שהוא קיבל ציון מאה במבחן. האב התרגש עבור הבן והבטיח לו חבילת שוקולד כתגמול על ה"נחת" שהוא מביא לו.
בסוף השיחה שאלתי אותו, מה לדעתו הבן חושב על הביטוי נחת. האם הכוונה על ההשקעה לאורך הימים שלפני המבחן או התוצאה, התשובה כמובן היה התוצאה מאה בציון הסופי, בשיחה הבין האב שבנו העריך את ה"נחת" כציון הגבוה עצמו, ולא את ההשקעה הרבה שקדמה לכך.
לאחר ההבנה הזו, האב יצר שוב קשר עם בנו וקבע לצאת איתו לקנות את חבילת השוקולד המובטחת, תוך הדגשה שהוא מעריך מאוד את המסירות וההשקעה שבנו השקיע להצלחה ורוצה להיות שותף בזכות המאמץ הזה. הבן שמח מאוד לזמן איכות משמעותי זה עם אביו, ושיתף שהידיעה כי הוריו רואים ומכירים בהשקעה הרבה שהוא נאלץ להשקיע נתנה לו כוחות נפשיים רבים להמשיך להתמיד ולהשיג הישגים משמעותיים למרות הקושי שהוא חווה בלימודים.
בסופו של דבר, חשוב לזכור שכל ילד זקוק קודם כל לאהבה בלתי מותנית ותמיכה מוחלטת מהוריו, ללא קשר להישגיו. יחד עם זאת, העברת מסרים חיוביים וגמול הולם על ההשקעה שהילד משקיע, תוך הדגשה על חשיבותם של ערכים חיוביים כמו נחישות, התמדה, השקעה וסבלנות, יכולים רק לתרום ולחזק את הקשר עם ילדינו האהובים, את ביטחונם העצמי ואת יכולתם להתגבר על קשיים ולהגשים הישגים משמעותיים יותר בחייהם.
בואו ניתן לילדינו חיבוק אוהב ונשבח את ההשקעה שלהם לקום בזמן, להתלבש בשמחה גם כשהם עייפים, והכי חשוב – להשקיע בלימודים גם כשלא תמיד זה בא בקלות. מה שבטוח הוא שהם ידעו שאנו רואים אותם ושאהבתנו היא ללא תנאי.
נכתב ע"י פנחס וייס
עו"ס מומחה בטיפולי זוגי ופרטני בטראומה מורכבת.
מנהל מרכז הטיפולי "מבטח".
לקבלת תכנים נוספים למייל הירשמו בקישור המצורף https://mivtach.org.il/arshama